Educació per la ciutadania

Jo també havia de dir la meva, no?

Aquí està la carta en la que em baso. Començant criticant el govern socialista i no el govern en general (sense esmentar els socialistes) trobo que denota una mica d’ideologia pepera.

L’altre dia vaig llegir a la Vanguardia una carta al director en contra d’Educació per la ciutadania per ser massa progressista, i segons deia, per ser una assignatura que promovia el laïcisme, l’hedonisme i la no existència d’una veritat i un bé permanents, a més de dir que no promovia la responsabilitat, l’esforç i el mèrit.
S’hem va fer estrany veure com segons qui pot necessitar veure la vida d’una única manera: un Déu que l’esclavitza, l’existència d’una única veritat i bé que sovint són imposats i amb una vida moguda pels valors que esmenta. És molt tancat de mires.
Vaig estar comentant-ho amb un amic l’altre dia i va demanar-me un post al meu bloc sobre el que opino, així que escriuré un parell de línies mal contades (mal escrites i desordenador, com sempre) d’ells:

La creença en l’existència d’un Deú és una opció personal que no s’hauria d’imposar des de cap medi. Encara que el meu ateisme renegui de Déu, no he pogut comprovar la seva inexistència, però grans clapes negres de la història s’han mogut al voltant de les religions i la història de l’esglèsia no és gaire exemplar dels valors que els seus principis proposa.
Per tant, sobre aquest punt, estic a favor de la matèria.

L’hedonisme. Això ja ho trobo més relliscós. L’hedonisme és una bona forma per buscar la felicitat, és una filosofia de vida absolutament vàlida, però imposarla és un error ( a més del dubte que tinc de l’objectivitat de qui l’ensenyarà), ja que com la política i la religió, és una elecció personal que s’aconsegueix amb la investigaió de totes les braques, una de les quals s’acolleix com a pròpia. S’ha de lluitar per a que es coneguin les altres filosofies, i a partir d’aquí que cadascú escolleixi. Almenys això és el que trobo més lògic, i el que he pogut experimentar durant aquest últim any a batxillerat.
De totes maneres, m’extranya que no sigui John Stuart Mill el que aparegui en la matèria (protegir la democràcia amb més democràcia), però d’una cosa estic segur: Nietzsche serà l’últim escollit.
Per tant, en aquest aspecte, en contra de la matèria: no es pot imposar una filosofia de vida.

Toca el torn de la veritat i el bé.
Ja ho va dir Einstein: tot és relatiu. També la veritat i el bé. Fer creure que només existeix una manera de fer, de pensar, de ser bo i ser just és una forma d’adoctrinar, de forçar la vía única. Seria una meravella per a les ments més tancades i filles del franquisme ensenyar la seva idea de veritat i de bé i eliminar les altres. Així també s’eliminarien les veus que els posen en dubte i s’aconseguiria que tothom pensés com el líder, perquè ell sap la veritat i el bé, i els utilitza perquè cap altra veritat és certa.
Seria un error adoctrinar i no ensenyar. S’aconseguirien més favorables incondicionals al règim, però no tindrien cap capacitat per pensar i opinar fora de les seves creences.

Per acabar, una pregunta: en una empresa (ja siguin oficines, obrers, tan se val), la responsbilitat, l’esforç i el mèrit on es troben? És possible que els peixos grossos tinguis aquestes qualitats (qui sap), però que m’en dieu de la reponsabilitat que té l’obrer de construir bé per evitar que tot caigui a terra? O el funcionari per aconseguir que l’empresa rutlli bé? Què me’n dieu de l’esforç de l’obrer que s’aixeca abans que el sol i quan els borratxos tornen a casa, que suporta el sol a sobre, el fred, la pluja? I del funcionari que treballa més de dotze hores (hores extra, sovint, sense remunerar), que pateix acosament sexual, mobbing…?
Tot això no té mèrit?
Llavors tots aquests valors qui els representa? El que s’anomena proletariat.

Per què els caps que viuen entre una mansió i una segona (o tercera, o quarta) residència, que fumen habans no representen aquests valors? Vol dir això que volen els valors per tenir-nos ben avall, controladets per si destorbem? Per què no siguem com ells i puguin estar tranquils de mantenir les seves posicions? Perque desprès, tranquil, que no ascendiràs, ho fara el que té amics allà dalt, que justament és el que menys treballa.
A voltes si poden servir l’esforç i el mèrit i la reponsabilitat, però no et preocupis, que mai et consideraran dels seus (excepte contades ocasions).
En això, relativament d’acord: el mèri i l’esforç per aconseguir somnis, no per a ser explotats.

No tinc gaires coneixements sobre la matèria, però trobo que, tal i com proposa la carta, la unitat indisoluble de la ¿nació? espanyola, l’espanyol com a llengua oficial de l’estat, l’obligació d’exhibir la bandera espanyola als edificis públics, l’exèrcit com a a garant de la seguretat… són pitjors i més adotrinants que la maleïda matèria. Són anticuats, carques i insostenibles al segle XXI.
Amb més coneixement podria opinar més, però quan es tracta de la formació moral, ètica, ideològica i religiosa de les persones, el més convenient seria deixar escollir. Perquè imposar per la força, a la llarga, no ha servit de gaire, ja que sempre s’ha vençut.

Per tant, NO a Educació per a la ciutadania i SÍ més filosofia a les escoles. Ensenyem a pensar al jovent!

Anuncis

2 Respostes

  1. però no es pot ensenyar a pensar

  2. Doncs jo et trobo molt assenyat, inútil! No sé de què va això de la llestesa, però el que cal tenir al cap ho tens. A diferència de molts altres d’aquí…

    Sento dir-te que la juls de raó no en té gens, els alumnes d’Anglaterra diuen que la cosa que a l’escola els han ensenyat és justament pensar. És la cosa més important que t’han d’ensenyar, en el fons.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: